Interactieve Verkiezingsavond Provinciale Staten 11 maart

De politieke partijen in Goirle organiseren met elkaar een verkiezingsavond op maandag 11 maart om 20.00 uur in de kapel van het Cultureel Centrum Jan van Besouw. De bestuurders van de Goirlese politieke partijen werken al langer samen in de Werkgroep Goolse Democratie onder andere voor de Dag van de Democratie.

Staten- en Eerste Kamerleden  naar Goirle

Het PAG heeft geen provinciale afdeling en heeft daarom, aansluitend bij hun gedachtengoed, Roel van Gurp van Groen Links uitgenodigd. Roel was onder meer wethouder in Tilburg en staat op een verkiesbare plaats voorde Eerste Kamer op de lijst van Groen Links.

Vanuit de SP komt kandidaat voor de Eerste Kamerlid Tiny KoxStijn  v.d. Brekel staat op de kandidatenlijst voor de Staten en geeft vanuit die rol acte de présénce

De PvdA komt met  Eerste Kamerlid Mary Fiers en lijsttrekker en  fractievoorzitter in de Staten Stijn Smeulders.

Het CDA wordt vertegenwoordigd door Statenlid Marcel Deryckere

De VVD -delegatie heeft Alex Panhuizen, kandidaat Provinciale Staten en Reina de Bruijn-Wezeman, kandidaat Eerste Kamer, afgevaardigd

D66 wordt vertegenwoordigd door Eric Logister (voormalig wethouder Den Bosch, Provinciale Staten) en Alexandra van Huffelen (Eerste Kamer).

Geen toespraken maar pitches
De leden of  kandidaat-leden voor de Staten en voor de Eerste Kamer zullen een pitch van een paar minuten verzorgen. De nadruk ligt vooral op de vragen die de aanwezigen stellen aan de politici.  Avondvoorzitter Joep Horevoorts zal iedereen uitnodigen vragen te stellen over de pitches en over de politieke programma’s van de partijen. De politici zitten niet op een podium achter een tafel maar tussen het publiekde avond wordt niet statisch maar dynamisch. De aanwezigen kunnen echt in gesprek gaan met de politici.

Waarom gaan stemmen op 20 maart?
Het doel is dat de bewoners van Goirle en Riel in een interactieve setting hun oordeel kunnen vormen over de stem die zij op 20 maart gaan uitbrengen. Hoe de provincie bestuurd wordt, heeft wel degelijk invloed op onze gemeente.  Wie niet overtuigd is van het nut om te stemmen, moet zeker naar de verkiezingsavond op 11 maart komen om de politici te vragen waarom hun stem zo belangrijk is. Cynici moeten zeker niet thuis blijven.

Meerderheid coalitie Eerste kamer staat op het spel
Het zijn Statenverkiezingen maar door het getrapte karakter van de Eerste Kamerverkiezingen staat of valt de meerderheid van de regeringscoalitie in de Eerste kamer met de uitslag van de provinciale verkiezingen in de twaalf provincies.

Niet over Waterschappen of Europa
Op 20 maart zijn er ook verkiezingen voor de waterschappen. Op 11 maart komen deze verkiezingen niet aan bod. De Werkgroep Goolse Democratie heeft al eerder een avond over deze verkiezingen georganiseerd. Een combinatie met de Statenverkiezingen wordt te complex. Ook de Europese verkiezingen die later in het voorjaar gehouden worden, komen niet aan bod.