Een korte terugblik op 2020 en de uitdaging van 2021

Allereerst wensen wij alle inwoners en ondernemers van Goirle en Riel het allerbeste voor het nieuwe jaar. Een jaar waarin we dit vervloekte virus de kop in weten te drukken, waarin horeca, winkels, bioscopen, sportfaciliteiten etc. weer gewoon opengaan en onze economie weer bloeit als nooit tevoren. Maar vooral ook een jaar waarin we elkaar weer een hand en een knuffel mogen geven, want dat is toch wel wat velen van ons heel erg missen.

2020 was het jaar waarin de VVD een doorbraak heeft weten te forceren met betrekking tot de geluidsoverlast van de A58 en de aanleg van een geluidswal. Een motie waarin het college de opdracht kreeg om een onderzoek te starten naar kosten en mogelijkheden voor een geluidswal werd raadsbreed ondersteund. Helaas hebben we dit plan om financiƫle redenen wel voorlopig even in de ijskast moeten zetten.

Ook in het project Bakertand heeft de VVD voor een doorbraak gezorgd. Dit project was volledig vastgelopen en dreigde zelfs gestopt te worden, omdat een aantal Goirlese partijen de verkoopprijzen van de woningen aan banden had gelegd. Hierdoor kreeg Bakertand BV (lees gemeente Tilburg) het project simpelweg niet meer rendabel. De VVD heeft hierop een aangepast voorstel ingediend, waarbij het aantal woningen in dat project gemaximeerd is. Zo wordt de Bakertand -zoals oorspronkelijk was afgesproken- een woonwijk met een echt dorps karakter. Dit voorstel is door een meerderheid van de raad aangenomen en inmiddels is de ontwikkeling van plan de Bakertand in volle gang. Voor meer informatie: https://www.goirle.nl/projecten/bakertand/

De jeugdzorg is inmiddels verworden tot een kopzorg van ons allemaal. De kosten lopen gierend uit de klauwen en zelfs dusdanig dat ook voor 2021 bezuinigingen weer noodzakelijk zijn. De VVD heeft daarbij als stelling dat bezuinigingen niet meer ten koste mogen gaan van de leefbaarheid in ons mooie dorp en geen lastenverzwaring voor de inwoners en ondernemers van Goirle en Riel mogen betekenen. Aan die leefbaarheid hebben wij vast weten te houden, maar onder druk van het college en de provincie hebben we toch iets toe moeten geven op die lastenverzwaring, ook al is dat minimaal.

Voorlopig blijft de financiƫle positie van Goirle een zorg, maar wij blijven ervoor vechten dat dit niet nog meer ten koste gaat van de leefbaarheid in onze dorpskernen en de portemonnee van onze inwoners en ondernemers.

Deze week heeft onze regering besloten de lockdown te verlengen en alhoewel iedereen de noodzaak daarvan begrijpt, is dat toch weer een hard gelag. Wij wensen iedereen veel sterkte toe de komende tijd en roepen op om vooral de richtlijnen van het RIVM (https://www.rivm.nl) nauwlettend te blijven volgen en naleven. Nederland maakt een zware periode door. Daarom is het essentieel dat we elkaar extra ondersteunen in deze moeilijke tijd. We zijn er nog lang niet, maar met elkaar kunnen we deze crisis bestrijden!

VVD Goirle