Baas in eigen tuin

Baas in eigen tuin.

Er is in de afgelopen jaren al flink wat ‘geboomd’ over het bomenbeleid van Goirle. Geldt er een te strikt beleid ten opzichte van andere omliggende gemeenten?

Namens het college heeft Wethouder Van Dijk (VVD) onlangs een vergunning afgegeven voor het kappen van twee eiken aan de Jute op het Van Besouw-terrein. Daar werden de verkeerde bomen gekapt en kregen de bewoners van twee nieuwbouwwoningen die bewust geen boom in hun achtertuin wilden er toch een! In ruil voor die kapvergunning heeft NBU (Nederlandse Bouw Unie) aangeboden om her en der in Goirle maar liefst vijfentwintig bomen te planten omdat zij de verkeerde bomen hebben gekapt en dus verantwoordelijk zijn. Dit keer dus geen lange en kostbare juridische procedures, maar een gezamenlijke oplossing waar alle betrokken partijen bij gebaat zijn.

Cudo’s voor wethouder Van Dijk die het lef heeft gehad om het veel te strenge bomenbeleid in onze gemeente te doorbreken. In dit geval konden de bewoners er niets aan doen maar moet eigenlijk niet iedereen baas in eigen tuin kunnen zijn?

Wij zijn van mening dat versoepeling en verduidelijking van het bomenbeleid gewenst is. Een aanpassing mag zeker geen vrijbrief worden voor bomen-haters die zich ergeren aan het vallende blad in de herfst. Ergens zal een middenweg gekozen moeten worden. De gemeente Goirle moet op een verantwoorde wijze kunnen blijven rooien en uitdunnen van bosgebieden, maar ook water bij de wijn kunnen doen wanneer zich een probleem bij een van onze inwoners voordoet. Wij geloven niet dat een soepeler beleid zal leiden tot een massale kap van bomen in alle tuinen in Goirle en Riel. Hier zal nog een flinke boom over moeten worden opgezet voordat dit probleem is opgelost.

VVD Goirle